Årskurs 2 · Årskurs 3 · Lektionsplanering Svenska · Ordklasser · VFU 3

Temaarbete ordklasser: Utan adjektiv

Lektion 2 – ADJEKTIV – Årskurs 2temaarbeteordklasser_utan adjektiv.png
Under vårt andra lektionstillfälle för temaarbetet ordklasser har vi valt att starta med adjektiv. Vi valde att starta med adjektiv då vi parallellt med det här arbetet ska arbeta med berättelser och personbeskrivningar. Stencilen som används i lektionen går att ladda ner här.

Utan adjektiv
Förberedelse: 2 versioner av en saga (med och utan adjektiv), whiteboardpennor och en stencil.
Syfte: Få kunskap om vad adjektiv är

Genomförande: 
Lektionen inleds med att eleverna får höra en saga, i två olika versioner. Elevernas uppgift är att fundera över vad som skiljer sagorna åt. (Den ena sagan är utan adjektiv, och den andra sagan är med adjektiv). Under tiden som läraren läser ”sagorna” så ritas en bild till sagan, upp på tavlan. (För att förtydliga skillnaderna i sagorna.) Eleverna får sedan i helklass diskutera vad som skiljer sagorna åt, med hjälp av det de hörde och genom bilderna på tavlan. Tanken med det är att eleverna ska upptäcka att ena texten är mer beskrivande än den andra. Eleverna får sedan en genomgång i vad adjektiv är, de får sedan själva ge förslag på adjektiv och göra en stencil. 

image1 (1).JPG
Under vår lektion valde vi lärare att göra en egen saga, i två versioner, för att få med en del svåra ord som eleverna nyligen lärt sig. Ord såsom trave, altan och häck. Sagorna var lika i handling, men den ena hade adjektiv.
Vi valde även att på tavlan rita två bilder, till de två sagorna. Bilderna gjorde det tydligare för eleverna att se skillnaderna i sagorna.

3 reaktioner till “Temaarbete ordklasser: Utan adjektiv

Lämna en kommentar